Evaluering: Klassen har fulgt årsplanen og opnået det forventelige.

 

Værksteder Nymånen 2015/2016

Fag

17/9-26/11
(8 X)

3/12-4/2
(8 X)

25/2-14/4
(7 X)

21/4-16/6
(7 X)

Billedkunst

Hold a (Anja)

Hold c (Mille)

Hold b  (Anja)

Hold d (Mille)

Sundhed

Hold b (Nural)

Hold d (Nural)

Hold c (Nural)

Hold a (Nural)

Køkken

Hold c (Mille)

Hold a (Anja)

Hold d (Mille)

Hold b (Anja)

Sløjd

Hold d (Thomas)

Hold b (Thomas)

Hold a (Thomas)

Hold c (Thomas)

Indhold og mål for værksteder:

Alle værkstedsfagene har afsæt i de 4 søjler, som fundament for al undervisning på Nørrebro Lilleskole.

Fag

Indhold/mål

Indhold/mål

Indhold/mål

Indhold/mål

Billed-

kunst/

hånd-

arbejde

Hold a (Anja)

Målet for dette forløb er, at eleverne udvikler deres færdigheder inden for forskellige tegneteknikker.

Vi bruger kul og blyant og arbejder med skygger og skraveringer. Temaerne vil både være iagttagelsestegning af dyr eller ting samt portrættegning af sig selv og andre. Her går vi i dybden med ansigtets opbygning og proportioner.

Iagttagelsestegning af tårne på tårnlegepladsen og iagttagelsestegning af "de glemte skulpturer" i nærområdet samt studerer deres historie - afsluttes med en udstilling.

Hold c (Mille)

Eleverne udvikler deres færdigheder inden for forskellige tegneteknikker og maleteknikker.

Vi bruger kul og blyant, akvarel, akrylmaling og arbejder med skygger og skraveringer. Temaerne vil både være iagttagelses-

tegning af dyr samt portrættegning af sig selv og andre. Her går vi i dybden med farvesammensætning, kontraster og opbygning af kunstneriske malerier

Hold b  (Anja)

Målet for dette forløb er, at eleverne udvikler deres færdigheder inden for forskellige tegneteknikker.

Vi bruger kul og blyant og arbejder med skygger og skraveringer. Temaerne vil både være iagttagelsestegning af dyr eller ting samt portrættegning af sig selv og andre. Her går vi i dybden med ansigtets opbygning og proportioner.

Iagttagelsestegning af tårne på tårnlegepladsen og iagttagelsestegning af "de glemte skulpturer" i nærområdet samt studerer deres historie - afsluttes med en udstilling.

Hold d (Mille)

Eleverne udvikler deres færdigheder inden for forskellige tegneteknikker og maleteknikker.

Vi bruger kul og blyant, akvarel, akrylmaling og arbejder med skygger og skraveringer. Temaerne vil både være iagttagelses-

tegning af dyr samt portrættegning af sig selv og andre. Her går vi i dybden med farvesammensætning, kontraster og opbygning af kunstneriske malerier

Sundhed

Hold b (Nural)

- Målet med dette forløb er: at give eleverne eksempler på forhold, der har betydning for deres egen og deres venners sundhed, herunder bevægelse, mad og måltider, søvn og hygiejne,

arbejde med sundhed som et bredt og positivt begreb, fx gode venner, familie, velvære og sund mad.  Hvordan bolig- og familieforhold har indflydelse på sundhed,

lytte til egen krop og dens reaktioner. Endvidere arbejde med hvad der gør børn og voksne glade og kede af det.

Hold d (Nural)

Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der: sætter dem i stand til at opstille ideer til et godt socialt miljø i klassen, beskrive og få ideer til handlinger i forhold til et konkret sundhedstema, fx klasselokalets indretning eller bevægelse på skolen, drøfte egne og andres behov for støtte og hjælp.

Hold c (Nural)

Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der:  sætter dem i stand til at opstille ideer til et godt socialt miljø i klassen, beskrive og få ideer til handlinger i forhold til et konkret sundhedstema, fx klasselokalets indretning eller bevægelse på skolen, drøfte egne og andres behov for støtte og hjælp.

Hold a (Nural)

- Målet med dette forløb er: at give eksempler på forhold, der har betydning for elevernes egen og deres venners sundhed, herunder bevægelse, mad og måltider, søvn og hygiejne,

arbejde med sundhed som et bredt og positivt begreb, fx gode venner, familie, velvære og sund mad.  Hvordan bolig- og familieforhold har indflydelse på sundhed,

lytte til egen krop og dens reaktioner. Endvidere arbejde med hvad der gør børn og voksne glade og kede af det.

Køkken

Hold c (Mille)

Målet med undervisning i køkkenet er, at eleverne skal stifte bekendtskab med madlavning herunder rengøring af madvarer, hygiejne, opvask, samarbejde, rigtig adfærd i et køkken herunder hvordan man f.eks. færdes i køkkenet hvis man f.eks. holder en kniv, brug af rigtige køkkenredskaber. Eleverne bliver også introduceret til opmåling af madvarer f.eks. gram, dl. osv. samt indstilling af ovn og kogeplader.

Endvidere kommer eleverne til at stifte bekendtskab med sunde madvaner og får smagt lidt forskellige råvarer, som de måske ikke er vant til. Det overordnede tema er “sund mad”.

Hold a (Anja)

- Målet med dette forløb er, at eleverne først og fremmest gennemgår et hygiejnekursus. Derudover vil vi beskæftige os med forskellige køkkenredskaber,bageteknikker, samt tilberedning af forskellige råvarer på forskellige måder. Det overordnede tema er “Mad i forskellige kulturer”

Hold d (Mille)

- Målet med dette forløb er, at eleverne først og fremmest gennemgår et hygiejnekursus. Derudover vil vi beskæftige os med forskellige køkkenredskaber,bageteknikker, samt tilberedning af forskellige råvarer på forskellige måder.. Det overordnede tema er “Mad i forskellige kulturer”

Hold b (Anja)

Målet med undervisning i køkkenet er, at eleverne skal stifte bekendtskab med madlavning herunder rengøring af madvarer, hygiejne, opvask, samarbejde, rigtig adfærd i et køkken herunder hvordan man f.eks. færdes i køkkenet hvis man f.eks. holder en kniv, brug af rigtige køkkenredskaber. Eleverne bliver også introduceret til opmåling af madvarer f.eks. gram, dl. osv. samt indstilling af ovn og kogeplader.

Endvidere kommer eleverne til at stifte bekendtskab med sunde madvaner og får smagt lidt forskellige råvarer, som de måske ikke er vant til. Det overordnede tema er “sund mad”.

Sløjd

Hold d Thomas)

Jeg bestræber mig på, at de opgaver jeg giver eleverne har karakter af designopgaver. Det er min hensigt, at eleverne skal kunne sætte sit personlige præg på de opgaver jeg stiller. Hvis opgaven f.eks. er et skærebræt, er det ikke meningen, at alle produkter skal være ens. Det giver eleven personlig erfaring og bidrager til personlig udvikling. Opgaverne i sløjd vil veksle mellem egne forslag, og mere bundne opgaver.

Faglige mål:

Eleverne skal:

• tilegne sig kundskaber og færdigheder, der gør dem i stand til at håndtere og bruge de forskellige former for værktøj korrekt.

• lære at forstå en arbejdstegning og arbejde ud fra den.

• indarbejde færdigheder og præcision, inden for måling og forarbejdning af materialerne - herunder brug af almindeligt håndværktøj.

• kende korrekte faglige ord og begreber for værktøj og materialer.

Hold b (Thomas)

Jeg bestræber mig på, at de opgaver jeg giver eleverne har karakter af designopgaver. Det er min hensigt, at eleverne skal kunne sætte sit personlige præg på de opgaver jeg stiller. Hvis opgaven f.eks. er et skærebræt, er det ikke meningen, at alle produkter skal være ens. Det giver eleven personlig erfaring og bidrager til personlig udvikling. Opgaverne i sløjd vil veksle mellem egne forslag, og mere bundne opgaver.

Faglige mål:

Eleverne skal:

• tilegne sig kundskaber og færdigheder, der gør dem i stand til at håndtere og bruge de forskellige former for værktøj korrekt.

• lære at forstå en arbejdstegning og arbejde ud fra den.

• indarbejde færdigheder og præcision, inden for måling og forarbejdning af materialerne - herunder brug af almindeligt håndværktøj.

• kende korrekte faglige ord og begreber for værktøj og materialer.

Hold a (Thomas)

Jeg bestræber mig på, at de opgaver jeg giver eleverne har karakter af designopgaver. Det er min hensigt, at eleverne skal kunne sætte sit personlige præg på de opgaver jeg stiller. Hvis opgaven f.eks. er et skærebræt, er det ikke meningen, at alle produkter skal være ens. Det giver eleven personlig erfaring og bidrager til personlig udvikling. Opgaverne i sløjd vil veksle mellem egne forslag, og mere bundne opgaver.

Faglige mål:

Eleverne skal:

• tilegne sig kundskaber og færdigheder, der gør dem i stand til at håndtere og bruge de forskellige former for værktøj korrekt.

• lære at forstå en arbejdstegning og arbejde ud fra den.

• indarbejde færdigheder og præcision, inden for måling og forarbejdning af materialerne - herunder brug af almindeligt håndværktøj.

• kende korrekte faglige ord og begreber for værktøj og materialer.

Hold c(Thomas)

Jeg bestræber mig på, at de opgaver jeg giver eleverne har karakter af designopgaver. Det er min hensigt, at eleverne skal kunne sætte sit personlige præg på de opgaver jeg stiller. Hvis opgaven f.eks. er et skærebræt, er det ikke meningen, at alle produkter skal være ens. Det giver eleven personlig erfaring og bidrager til personlig udvikling. Opgaverne i sløjd vil veksle mellem egne forslag, og mere bundne opgaver.

Faglige mål:

Eleverne skal:

• tilegne sig kundskaber og færdigheder, der gør dem i stand til at håndtere og bruge de forskellige former for værktøj korrekt.

• lære at forstå en arbejdstegning og arbejde ud fra den.

• indarbejde færdigheder og præcision, inden for måling og forarbejdning af materialerne - herunder brug af almindeligt håndværktøj.

• kende korrekte faglige ord og begreber for værktøj og materialer.