2014-15

 

De fire søjler - faglighed i halv-fuldmånen

I halv-fuldmånen arbejder vi i undervisningen og hele skoletiden med det hele unge menneske. Skemaet er delt op i fag hvor vi fokuserer på den fag-faglige undervisning, og i alle fag, frikvarterer og andre aktiviteter fokuserer vi også på den socialt-faglige, emotionelt-faglige og kreativt-faglige udvikling hos de unge. Det gør vi bl.a. på følgende måde:

Den socialt-faglige søjle: Vi arbejder med deltagelse i gruppearbejde, eleverne inddrages og har medindflydelse på undervisningens indhold og organisering, og vi arbejder løbende med klasse- og gruppedynamik.fgjk

Den emotionelt-faglige søjle: Vi arbejder med at kunne sætte ord på egne følelser og oplevelser, både om hvad der sker i og udenfor skolen, udvikling af empati og konflikthåndtering.

Den kreativt-faglige søjle: Vi arbejder med problemløsning, indsigt i og erfaring med den kreativt skabende proces både med fiktion (f.eks. historier) og konkrete problemstillinger (f.eks. i forbindelse med projektopgaven). Desuden arbejder vi med praktisk-musiske elementer som en integreret del af de forskellige metoder i undervisningen.

Uge

Emne og materialer

Mål og aktiviteter

Øvrige arrangementer

33

Tur til naturværkstedet

Streyf

 

Introuge

Første skoledag mandag d. 11. august kl. 8:30-11:45 - Almindelig undervisning om fredagen.

34

Seje forsøg

hjemmelavet slim og opløsninger til krystaller

 

35

Seje forsøg - you tube

sæbe + gær, vulkaner

 

36

Simpel kemi af Steve Parker s.10-15

forsøg med vulkaner, adskille farver og evt. dyrke krystaller

Forældremøde i 6.-7. klasse

tirsdag d.2.september

37

Fra natur til teknik, kredsløb 3 s. 4-7

Kredsløb, Livets energi

undersøge varedeklarationer, undersøge madvarer, undersøge planter

Forældremøde i 8. klasse

tirsdag d.9.september

8. klasse har projektuge

38

Kredsløb 3 s.8-13

Når det er for varmt

varme/kulde-forsøg og forbrænding-fotosyntese

7. klasse på lejrskole i Tjekkiet

8. klasse har projektuge

39

Kredsløb 3 s.14-17

Sundhed

forsøg med enzymer

 

40

Kredsløb 3 s.18-21

Rundt med blodet

forsøg med puls,

undersøge lungekapacitet

 

41

   

Hele skolen Emneuge 1

42

   

Efterårsferie

43

   

Alternativ uge: Skriv til Avisen for 6.+7.+8. klasse

44

Kredsløb 3 s. 22-25

Energi skal der til

skabe energi,

måle energi

 

45

Kredsløb 3 s. 26-29

Energi der varer

arbejde med alternativ energi

 

46

Kredsløb 3 s.30-33

Jorden som levested

lave modeller af planeter

Ungdomskonference på Nørrebro om fredagen

47

Kredsløb 3 s.34-37

Kredsløb i de øverste jordlag

undersøge jordprøver

 

48

   

Alternativ uge: Kulturfag

49

Kredsløb 3 s. 46-53

Den globale pizza

undersøge facts på nettet, hvordan står det til på jorden?

 

50

   

6.-7. klasse: Projektforløb

8. klasse Terminsprøver

51

   

6.-7. klasse: Projektforløb

8. klasse Terminsprøver

52

   

Juleferie

1

   

Første dag efter jul er mandag 5/1

2

Fra natur til teknik

Bevægelse 3 s. 4-9

forsøg med bevægelse

7.+ 8. klasse: Torsdag 8/1 Uddannelsesmessen Skills i Bellacentret

3

Bevægelse 3 s.10-13

Månens bevægelser

forsøg med måneformørkelse

 

4

Bevægelse 3 s. 14-17

Vandringer

søge på nettet, forskellige dyrs vandringer

 

5

Bevægelse 3 s. 18-21

Sargassohavet tur-retur

søge på netter, forskellige dyrs vandringer

 

6

   

Hele skolen Emneuge 2 og Fastelavn for hele skolen fredag 6/2

7

   

Vinterferie

8

Bevægelse 3 s. 22-25

Tid og bevægelse

forsøg med tiden, målinger

8. klasse i Introduktion til videregående uddannelser mandag 16/2 til torsdag 19/2

9

Bevægelse 3 s. 26-29

Når tid skal måles

forsøg med lydens fart

 

10

   

Besøg på renseanlæg; Avedøre Kanalholmen

11

Bevægelse 3 s. 30-33

Bevægelse med motorer

forsøg med motorer og damp

 

12

Bevægelse 3 s. 34-37

Skal du hurtigt frem?

forsøg med raketter

Pædagogisk weekend

Torsdag den 19/3 lukker skole kl.12.00, og fredag er der lukket

13

Bevægelse 3 s. 38-41

Evolution

undersøge Darwins evolutionsteori

 

14

   

Påskeferie

15

   

Tirsdag 7/4 er første dag efter påskeferien

16

Bevægelse 3 s. 42-45

Livets træ

undersøge Darwins

evolutionsteori

 

17

Bevægelse 3 s. 46-49

Jorden rundt

forsøg med jordens bevægelse

Skolens fødselsdag fredag 24/4

18

   

6.+8. kl.: Lejrskole

1. maj torsdag - skolen er lukket

Store Bededag torsdag 1/5

19

   

Tur til Energi- og vandværkstedet

20

   

6.-8. klasse Uge Sex mandag 11/5 til onsdag 13/5

Kr. Himmelfart torsdag 14/5 og fredag 15/5 er skolen lukket

21

   

Tur til Energi- og vandværkstedet

22

Bevægelse 3 s. 50-53

En t-shirts historie

forsøg med forskellige rå-materialer

Pinse mandag 25/5 er skolen lukket

23

   

Jubilæumsfest for skolen 4/6 Grundlovsdag fredag 5/6

24

Opsamling

   

25

   

Alternativ uge: Forberedelse til Musik- og Teaterfestival

26

   

6.-8. klasse Lilleskolernes Musik- og teaterfestival mandag 22/6 til onsdag 24/6

Torsdag: Klasselærerdag kl. 10-13


Sidste skoledag er fredag 26/6

På gensyn til første skoledag mandag den 10. august 2014

Evaluering: Årsplanen er gennemført; dog med en meget projektorienteret gennemgang af emnerne, hvor eleverne har valgt efter interesse og fremlagt deres emner for hinanden.