Årsplan for dansk i 8. klasse 2014/15

 

De fire søjler

I halv-fuldmånen arbejder vi i undervisningen og hele skoletiden med det hele unge menneske. Skemaet er delt op i fag hvor vi fokuserer på den fag-faglige undervisning, og i alle fag, frikvarterer og andre aktiviteter fokuserer vi også på den socialt-faglige, emotionelt-faglige og kreativt-faglige udvikling hos de unge. Det gør vi bl.a. på følgende måde:

Den socialt-faglige søjle: Vi arbejder med deltagelse i gruppearbejde, eleverne inddrages og har medindflydelse på undervisningens indhold og organisering, og vi arbejder løbende med klasse- og gruppedynamik.

Den emotionelt-faglige søjle: Vi arbejder med at kunne sætte ord på egne følelser og oplevelser, både om hvad der sker i og udenfor skolen, udvikling af empati og konflikthåndtering.

Den kreativt-faglige søjle: Vi arbejder med problemløsning, indsigt i og erfaring med den kreativt skabende proces både med fiktion (f.eks. historier) og konkrete problemstillinger (f.eks. i forbindelse med projektopgaven). Desuden arbejder vi med praktisk-musiske elementer som en integreret del af de forskellige metoder i undervisningen.

Uge

Emne og materialer

Mål og aktiviteter

Øvrige arrangementer

33

 

Udlevering af bøger:

Vild med dansk 8 og

Stav 8  

Introuge

Første skoledag mandag d. 11. august kl. 8:30-11:45 - Almindelig undervisning om fredagen.

34

stav 8 s.2-5

vild med dansk s.10-19

Fantastiske fortællinger

-mellem eventyr og uhygge

kerneord

læse på linjerne, mellem linjerne og bag linjerne

kende den fantastiske fortællings tegn genre og tøven som begreb og Nikolajevas tre genrekonstruktioner         

 

35

stav 8 s.6-9

vild med dansk s.20-39

med og uden startkomma lytte til andres oplæsning

 

36

vild med dansk s.40-46 og s.55-58

se filmen Lykkefanten og Eksamen

skrive fantastiske fortællinger

Forældremøde i 6.-7. klasse

tirsdag d.2.september

Tur til Tivoli, faglige dage torsdag d.4/9

37

Introduktion til projektopgave, valg af emne og udarbejdelse af problemformulering

vælge emne gennem dialog i klassen og udarbejde en problemformulering

Forældremøde i 8. klasse

tirsdag d.9.september kl.16-18

8. klasse har projektuge

38

arbejde med projektopgave

fremlæggelse torsdag d.18/9 for forældrene  

7. klasse på lejrskole i Tjekkiet

8. klasse har projektuge

39

stav 8 s.10-13

vild med dansk s.59-77

Mellem virkelighed og iscenesættelse

er det et eller flere ord?

læse fortællende journalistik

 

40

stav 8 s.14-17

vild med dansk s.78-85

direkte tale

forholde sig til genreblandinger - mellem fakta og fiktion

 

41

   

Hele skolen Emneuge 1

42

   

Efterårsferie

43

   

Alternativ uge: Skriv til Avisen for 6.+7.+8. klasse

44

vild med dansk s.86-100 se dokumentarfilmen Nede på Jorden

skrive fortællende journalistik

synopsis til en dokumentarfilm, New Journalism-artikel eller oprette en weblog

 

45

stav 8  s.18-21

vild med dansk s.101-117

Fra bog til film

læs Alting og Ulla Vilstrup af Kim Fupz Aakeson

udtale af udvalgte fremmedord

værklæsning

 

46

læs Alting og Ulla Vilstrup

 

Ungdomskonference på Nørrebro om fredagen

47

vild med dansk s.118-128

læsning af pitch og manuskript

 

48

   

Alternativ uge: Kulturfag

49

se filmen Rene Hjerter

vild med dansk s.128-134

lytte til replikker i film, skrive manuskript efter koncept

 

50

   

6.-7. klasse: Projektforløb

8. klasse Terminsprøver

51

   

6.-7. klasse: Projektforløb

8. klasse Terminsprøver

52

   

Juleferie

1

   

Første dag efter jul er mandag 5/1

2

stav 8 s.22-25

vild med dansk s.135-144

Science fiction - et spejl

af tiden

ord, der tit forveksles

nærlæsning

gå i dybden med en genre

lystlæsning

7.+ 8. klasse: Torsdag 8/1 Uddannelsesmessen Skills i Bellacentret   

3

vild med dansk s.144-152

finde genrekendetegn i film og billeder

 

4

vild med dansk s.153-165

analysere genrens sprogbrug

 

5

vild med dansk s.166-183

skrive science fiction-noveller

 

6

   

Hele skolen Emneuge 2 og Fastelavn for hele skolen fredag 6/2

7

   

Vinterferie

8

   

8. klasse i Introduktion til videregående uddannelser mandag 16/2 til torsdag 19/2

9

stav 8 s.26-29

nordisk sprog

 

10

vild med dansk s.185-196

Sprog der handler

læse sagprosatekster

øve fremlæggelse

Besøg på renseanlæg

Avedøre Kanalholmen

11

vild med dansk s.197-204

sætningsskemaer

 

12

vild med dansk s.205-211

fremføre påstande

argumentere og diskutere med henblik på konsensus

Pædagogisk weekend

Torsdag den 19/3 lukker skole kl.12.00, og fredag er der lukket

13

vild med dansk s.212-220

lytte til andres argumenter

 

14

   

Påskeferie

15

stav 8 s.30-33

vild med dansk s.221-224

Storbymennesker

sammensatte ord

læse og forstå ældre tekster i forskellige genrer, både fiktive og fakta-tekster

Tirsdag 7/4 er første dag efter påskeferien

16

vild med dansk s.225-228

se Natasjas musikvideo Gi’ Mig Danmark Tilbage

vide at sproget udvikler og forandrer sig og hører til en tid

lytte til oplæsning

 

17

vild med dansk s.229-237

skrive en øjenvidneberetning

Skolens fødselsdag fredag d.24/4

18

   

6.+8. kl.: Lejrskole

1. maj torsdag - skolen er lukket

Store Bededag torsdag 1/5

19

stav 8 s.34-36


vild med dansk s.238-248

talesprog, skriftsprog og dialekt

læse op i tolkende og dramatisk form

Tur til Energi- og vandværkstedet

20

   

6.-8. klasse Uge Sex mandag 11/5 til onsdag 13/5

Kr. Himmelfart torsdag 14/5 og fredag 15/5 er skolen lukket

21

se filmen Mennesker i København og Plads til os alle - Lidt arbejde skader ikke

vild med dansk s.249-251

kende oplysningstid, ekspressionisme og socialrealisme som litterære perioder

Tur til Energi- og vandværkstedet

22

stav 8 s.39-41

vild med dansk s.252-257

særlige kommaregler

nærlæse med fokus på personer og miljø

Pinse mandag 25/5 er skolen lukket

23

stav 8 s.42-44

vild med dansk s.257-265

varier dit sprog

fortolke og perspektivere

Jubilæumsfest for skolen 4/6 Grundlovsdag fredag 5/6

24

stav 8 s.45-46

vild med dansk s.266-269

Lyt til lydfortællingen   Kirstine

kan du? evalueringsopgaver

producere egne byvandringer som lydfortælling

 

25

   

Alternativ uge: Forberedelse til Musik- og Teaterfestival

26

   

6.-8. klasse Lilleskolernes Musik- og teaterfestival mandag 22/6 til onsdag 24/6

Torsdag: Klasselærerdag kl. 10-13


Sidste skoledag er fredag 26/6

På gensyn til første skoledag mandag den 10. august 2014

Evaluering: Årsplanen er gennemført efter planen.