2017/2018 årsplan for kultur i 3. klasse

 

I kultur arbejdes der med fagene samfundsfags, kristendomskundskab og historie. Der vil for hvert emne være nogle målstyret spørgsmål, som der arbejdes ud fra. Fællesmål indarbejdes i hvert emne.

I år vil vi arbejde ud fra disse 4 emner:

Reformationen, Christian d. 4, Slaveri og racisme, De politiske partier i Danmark

Målet er: at eleverne får udviklet deres historiebevidsthed ud fra forskellige begivenheder indenfor Danmark og omverdenen.

Måden hvorpå eleverne skal tilegne sig viden indenfor fagene historie, samfundsfag og kristendomkunsskab vil ske med fokus på de 4 søjler.

Der vil i hver time være fokus på den sociale, emotionelle og kreative søjle udfra forskellige arbjedsformer.

Jeg ser frem til et godt samarbejde.

Jeg kan kontaktes på Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.

Bedste hilsner fra Sarah

(Der tages forbehold for ændringer i løbet af året)

Uge

Emne

Indhold/materiale/form

Målstyret spørgsmål, der stilles undervejs

33

Rystesammen uge

Mandag: Fælles morgenmad og velkommen tilbage

Tirsdag: Portrætter. Tages billeder. tegner hvad der symbolisere dem

Onsdag: Turdag - Zoo

Torsdag: Turdag - experimentarium

Fredag: Flyve legepladsen med bål + snobrød

34, 35, 36,

Reformationen

Brainstorm over kristendommen

Målstyret spørgsmål:


Hvad er reformationen?

Hvad er en pave?

Hvem var Luther?

Hvilken kirke har vi i Danmark?

Hvorfor tror du, at så mange synes godt om Luthers ideer?


  • Fortællinger fra kristendommen (fokus på sproget)

  • Vi læser små artikler

  • Vi ser små klip om reformationen og dens betydning

37

Alternativ uge

Sportsuge

38, 39, 40,

 

Reformationen

Målstyret spørgsmål:


Hvad er reformationen?

Hvem var Luther?

Hvad er en pave?

Hvilken kirke har vi i Danmark?

Hvorfor tror du, at så mange synes godt om Luthers ideer?


  • Fortællinger fra kristendommen (fokus på sproget)

  • Vi læser små artikler

  • Vi ser små klip om reformationen og dens betydning

41

Emneuge

 

42

Efterårsferie

 

43, 44, 45, 46, 47

Christian IV

Målstyret spørgsmål:


Hvad er en konge?

Hvem var Christian IV?

Hvad er Christian IV særlig kendt for i dag?

Kender vi ham for andet?

Hvilken betydning har han haft for Danmark?

Vi sammenligner kongehuset dengang og i dag. Nutidigt syn på kongehuset herunder Prins Henrik.


  • Vi har fokus på den gode fortælling

  • Byhistorier fra København fra 15-1600 tallet.

  • Arkitektur

  • Vi diskuterer turisme i Danmark

  • (eventuelt tur til Christianshavn - hvor vi skal se på bygninger + tegne)

48

Alternativ uge

 

49, 50, 51

Christian IV

Målstyret spørgsmål:


Hvad er en konge?

Hvem var Christian IV?

Hvad kender vi Christian IV for i dag?

Kender vi ham for andet?

Hvilken betydning har han haft for Danmark?

Vi sammenligner kongehuset dengang og i dag. Nutidigt syn på kongehuset herunder Prins Henrik.


  • Vi har fokus på den gode fortælling

  • Byhistorier fra København fra 15-1600 tallet.

  • Arkitektur

  • Vi diskuterer turisme i Danmark

51

Juleferie

 

1, 2, 3, 4, 5

Slaveri og racisme

Brainstorm over slaveri.


Målstyret spørgsmål:

Hvad er slaveri?

Hvad er racisme?

Har slaveri og racisme noget med hinanden at gøre? Er det kultur - eller samfundsskabt?

Findes der slaver i dag?

Hvilken religion havde slaverne?

Hvordan har de brugt deres religion?

Bruger man religion i dag for at overleve eller komme igennem med et budskab?


  • Vi arbejder med artikler

  • Kilder i forhold til læste artikler. Hvem skriver hvad? 1. og 2. håndskilde.

  • Hvilken betydning har en kilde?

  • Vi arbejder løbende med kilder under dette emne med fokus på søgning gennem internettet.

  • Vi hører sange der har været forbundet med slaver i forhold til religion.

  • Fokus på sproget i sangene

6

Alternativ uge

 

7

Vinterferie

 

8, 9, 10, 11, 12

 

Slaveri og racisme

Målstyret spørgsmål:

Hvad er slaveri?

Hvad er racisme?

Har slaveri og racisme noget med hinanden at gøre? Eller er det kultur - eller samfundsskabt?

Findes der slaver i dag?

Hvilken religion havde slaverne?

Hvordan har de brugt deres religion?

Bruger man religion i dag for at overleve eller komme igennem med et budskab?


  • Vi arbejder med artikler

  • Kilder i forhold til læste artikler. Hvem skriver hvad? 1. og 2. håndskilde.

  • Hvilken betydning har en kilde?

  • Vi arbejder løbende med kilder under dette emne med fokus på søgning gennem internettet.

  • Vi hører sange der har været forbundet med slaver i forhold til religion.

  • Fokus på sproget i sangene

13

Påskeferie

 

14, 15

Slaveri og racisme

Målstyret spørgsmål:

Hvad er slaveri?

Hvad er racisme?

Har slaveri og racisme noget med hinanden at gøre? Eller er det kultur - eller samfundsskabt?

Findes der slaver i dag?

Hvilken religion havde slaverne?

Hvordan har de brugt deres religion?

Bruger man religion i dag for at overleve eller komme igennem med et budskab?


  • Vi arbejder med artikler

  • Kilder i forhold til læste artikler. Hvem skriver hvad? 1. og 2. håndskilde.

  • Hvilken betydning har en kilde?

  • Vi arbejder løbende med kilder under dette emne med fokus på søgning gennem internettet.

  • Vi hører sange der har været forbundet med slaver i forhold til religion.

  • Fokus på sproget i sangene

16

Emneuge

 

17, 18, 19

De politiske partier i Danmark

Målstyret spørgsmål:


Hvad er et parti?

Hvad er værdier?

Hvilke partier har vi i Danmark?

Hvad er politik? - herunder korte definitioner

Hvad betyder højre og venstrefløj?

Hvorfor har partierne farver og bogstaver?

Hvordan forholder man sig kritisk til noget?


  • Vi benytter os af forskellige medier til at forstå hvad partierne står for

  • Vi læser korte definitioner af partiernes værdier gennem internettet

  • Vi ser sjove-klip og billeder partimedlemmer. Heraf diskussion af hvorfor man udstiller folk/partier på bestemte måder

  • Vi laver diskussionscafér, hvor man i hold skal påtage sig de forskellige partiers holdninger

20

Lejrtur

 

 

21, 22, 23, 24, 25

Uge 26


De politiske partier i Danmark

Sidste uge inden sommerferie.

Opsummering mm, ture ud af huset.

Mere info følger...

Målstyret spørgsmål:


Hvad er et parti?

Hvad er værdier?

Hvilke partier har vi I Danmark?

Hvad er politik? - herunder korte definitioner

Hvad betyder højre og venstrefløj?

Hvorfor har partierne farver og bogstaver?

Hvordan forholder man sig kritisk til noget?


  • Vi benytter os af forskellige medier til at forstå hvad partierne står for

  • Vi læser korte definitioner af partiernes værdier gennem internettet

  • Vi ser sjove-klip og billeder partimedlemmer. Heraf diskussion af hvorfor man udstiller folk/partier på bestemte måder

  • Vi laver diskussionscafér, hvor man i hold skal påtage sig de forskellige partiers holdninger