Årsplan for engelskundervisningen i 4. kl. 2018/2019

Det overordnede mål i engelsk er, at eleverne skal føle sig trygge og turde udtrykke sig på engelsk. De skal turde at lave fejl, lære af det og have det sjovt med at lære et nyt sprog.

I engelsk i 4. kl. arbejder vi primært med undervisningsmaterialet “Boost”, som er et begyndersystem til engelsk, der giver eleverne en aktiv sprogstart. Eleverne kender bogsystemet fra 3. klasse.

Sprogtilegnelsen foregår især gennem leg, sang og mødet med original børnelitteratur. Jeg lægger endvidere vægt på at læring sker i trygge rammer, og der er fokus på de kommunikative færdigheder.

Grundidéen i undervisningsmaterialet er, at eleverne præsenteres for ny viden og
nye input i en kendt sammenhæng. Eleverne vender så systematisk tilbage til kendte og nære emner, når de skal lære nyt og udbygge deres viden og ordforråd. Dette spiralprincip sikrer en naturlig faglige progression, det vil sige, at eleverne bliver dygtigere og dygtigere, og derved føler de sig trygge, når de skal kaste sig ud i nye sproglige aktiviteter.

Engelske tekster, spil og lege sikrer, at eleverne udfordres til at bruge de ord, de har lært, både mundtligt og skriftligt. Eleverne får træning i at lytte til, tale, læse skrive og regne på engelsk. Endvidere vil eleverne komme til at arbejde sideløbende med ekstramaterialet “Let’s Do It”.

I er altid velkomne til at kontakte mig på mail Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den..

Mange hilsner

Helene

Uge

Emner og materialer

Mål

Øvrige bemærkninger og arrangementer

33

Ryste-sammen-uge

  • Fællesskab

  • Sociale kompetencer

  • Godt sammenhold

  • Samarbejde

  • Trivsel

  • Lære hinanden bedre at kende

 

34

“Boost” grundbog og arbejdsbog 4. klasse.

Kap. “Get started” side 4-5 “Mistakes can be good” + “question words”

At læse og forstå et digt.

At beskæftige sig med moderne engelsk børnelitteratur


At læse og forstå et digt.

At lære spørgeordene

 

35

“Boost” grundbog og arbejdsbog 4. klasse.

Kap. “Get started” side 6-7 “Big numbers”

At repetere tallene 1-20

At introducere tallene 21-100

At kunne læse tallene i små sætninger

Onsdag 29/8:

Forældremøde

kl. 16.00-18

36

“Boost” grundbog og arbejdsbog 4. klasse.

Kap. “Get started” side 8-9 “Clocks”

At introducere klokkeslættene hel, halv og kvart i/over.

 

37

SPORTSUGE FOR HELE NYMÅNEN

   

38

“Boost” grundbog og arbejdsbog 4. klasse.

Kap. “Get started” side 10-11 “The Alphabet”

At lære alfabetet.

 

39

“Boost” grundbog og arbejdsbog 4. klasse.

Kap. “Get started” side 12-13 “Opposites”

At beskæftige sig med adjektiver

At beskæftige sig med modsætninger

At kunne læse og forstå små og korte sætninger.

 

40

Arbejde med udtaleøvelser (lydfiler) + Let´s Do It (Grammar)

Øve udtalen

 

41

EMNEUGE

   

42

EFTERÅRSFERIE

   

43

“Boost” grundbog og arbejdsbog 4. klasse.

Kap. “Myth or fact” side 14+17

At læse og forstå myter og faktaoplysninger

 

44

“Boost” grundbog og arbejdsbog 4. klasse.

Kap. “Myth or fact” side 14-17

Do

 

45

“Boost” grundbog og arbejdsbog 4. klasse.

Kap. “Here Is the Nose” side 18+19

At kunne læse og forstå et digt

At beskæftige sig med moderne engelsk børnelitteratur

At repetere kropsdelene

At introducere nye verber

 

46

“Boost” grundbog og arbejdsbog 4. klasse.

Kap. “The House” side 20+21

At lære navnene på rum, værelser og møbler.

 

47

“Boost” grundbog og arbejdsbog 4. klasse.

Kap. “My Own Room” side 22+23

At introducere gloser for møbler og ting på værelset

 

48

ALTERNATIV UGE “JULEUGE”

 

Torsdag 29/11:

JULEFEST KL. 15.30 - 17.30

49

“Boost” grundbog og arbejdsbog 4. klasse.

Kap. “There Was an Old Woman Who Lived in a Bottle” side 24-27

At kunne læse og forstå en fortælling

At beskæftige sig med engelsk børnelitteratur

At kende begyndelse, midte og slutning i en tekst.

 

50

“Boost” grundbog og arbejdsbog 4. klasse.

Kap. “Stairs and Ladders” side 28+29

At repetere ord for rum, værelser og møbler

 

51

“Boost” grundbog og arbejdsbog 4. klasse.

Kap. “Stairs and Ladders” side 28+29

 

Fredag 21/12: JULEAFSLUTNING

52

JULEFERIE

   

1

“Boost” grundbog og arbejdsbog 4. klasse.

Kap. “Things You Can Tell About Denmark” side 30+31

At kunne præsentere sit land

At kunne tale om danske seværdigheder

Første skoledag:

Tirsdag d. 3/1-2018

2

“Boost” grundbog og arbejdsbog 4. klasse.

Kap. “Vikings and Words” side 32+33

At finde ligheder mellem dansk og engelsk

At få kendskab til ords oprindelse

At lære om britisk og nordisk historie

 

3

“Boost” grundbog og arbejdsbog 4. klasse.

Kap. “The United Kingdom of Great Britain” side 34+35

At kunne læse og forstå fakta

At introducere et engelsktalende land

 

4

“Boost” grundbog og arbejdsbog 4. klasse.

Kap. “Great Britain Is Great!” side 36+37

Do

 

5

“Boost” grundbog og arbejdsbog 4. klasse.

Kap. “The United States of America” side 38+39

At kunne læse og forstå fakta

At introducere et engelsktalende land

 

6

Alternativ uge matematik/engelsk for hele Nymånen

   

7

VINTERFERIE

   

8

“Boost” grundbog og arbejdsbog 4. klasse.

Kap. “What to See in the USA” side 40+41

At beskæftige sig med amerikanske seværdigheder

 

9

“Boost” grundbog og arbejdsbog 4. klasse.

Kap. “Australia” side 42+43

Kendskab til Australien

At beskæftige sig med australske seværdigheder

Læse og forstå fakta

At introducere et engelsktalende land

Fredag 1/3:

FASTELAVN

10

“Boost” grundbog og arbejdsbog 4. klasse.

Kap. “Songs from Australia” side 44+45

At beskæftige sig med originale australske børnesange

At lære om australsk kultur

 

11

“Boost” grundbog og arbejdsbog 4. klasse.

Kap. “Thanksgiving”

side 46+47

At stifte bekendtskab med Thanksgiving-

tradition


At introducere kulturelle forskelle mellem Danmark og de engelsktalende lande.

 

12

“Boost” grundbog og arbejdsbog 4. klasse.

Kap. “Easter Traditions” side 48+49

At kunne læse og forstå fakta

At lære om påsketraditioner i de engelsktalende lande.

 

13

“Boost” grundbog og arbejdsbog 4. klasse.

Kap. “Picking Teams” side 50-53

At kunne læse og forstå en længere, sammenhængende tekst

At beskæftige sig med moderne engelsk børnelitteratur

 

14

EMNEUGE FOR HELE SKOLEN

 

FORÅRSFEST torsdag d. 4.april KL. 15.30-17.30

15

“Boost” grundbog og arbejdsbog 4. klasse.

Kap. “Diary Moods” side 54-57

At introducere adjektiver om følelser

At beskæftige sig med dagbogsgenren

 

16

PÅSKEFERIE

   

17

“Boost” grundbog og arbejdsbog 4. klasse.

Kap. “Anything You Can Do” side 58+”All I Want Is a Friend” side 59

At beskæftige sig med originale engelske børnesange

At sætte fokus på vigtigheden af venskaber

Onsdag 24/4:

FORÆLDREMØDE KL. 16-18

18

“Boost” grundbog og arbejdsbog 4. klasse.

Kap. “You’ve Got a Friend In Me” side 60

At stifte bekendtskab med originale amerikanske børnesange

At genkende rimord på engelsk

 

19

“Boost” grundbog og arbejdsbog 4. klasse.

Kap. “Greetings Cards” side 61

At skrive små hilsner på engelsk

At formulere sig på skift på engelsk

 

20

“Boost” grundbog og arbejdsbog 4. klasse.

Kap. “Friends Abroad” side 62+63

At introducere brevskrivning

At repetere gloser om sig selv, sine hobbyer, interesser og sit land

At lære om andre kulturer og anderledes venskaber

 

21

LEJRSKOLEUGE

   

22

“Boost” grundbog og arbejdsbog 4. klasse.

Kap. “The Naughtiest Fairy’s Naughty New Friend” side 64-69

At øge kendskabet til original engelsksproget børnelitteratur

At læse og forstå helheden i en længere tekst

At opleve glæden ved en god, lang historie

 

23

“Boost” grundbog og arbejdsbog 4. klasse.

Kap. “The Naughtiest Fairy’s Naughty New Friend” side 64-69

Do

 

24

“Boost” grundbog og arbejdsbog 4. klasse.

Kap. “The Naughtiest Fairy’s Naughty New Friend” side 64-69

Do

 

25

“Boost” grundbog og arbejdsbog 4. klasse.

Kap. “Secret Friends” side 70+71 +

“S-M-I-L-E” side 72

At kunne læse og forstå små beskeder

At skrive små breve på engelsk


At afslutte året med et smil

At repetere alfabetet

 

26

Klasselæreruge

   

Der tages forbehold for ændringer i årsplanen.