Fag mål for faget Geografi indskolingenEfter 3.klassetrinDanmark som udgangspunktBeskrive dele af lokalområdet fx vej, byggeri, park, søerne.Kunne genkende og udpege Danmark på et verdenskortKendskab til at Danmark består af mange øer beboede som ubeboedeKunne udpege landsdeleneKunne stedangive de større byer i DanmarkKende de fire verdenshjørner og placerer dem ved navn på Danmarkskortet.Kendskab til havet der omgiver DanmarkKunne nævne landene i NordenKunne nævne hovedstæderne i nordens landeKlimaetFortælle om årstider, sol og måne samt ændringer i længde på dag og natHave kendskab til klimaforskelle i Norden.Undersøge enkle forhold vedrørende vejret Kende forhold, der karakteriserer de forskellige årstiderArbejdsmåderAnvende DanmarkskortetAnvende enkelt udstyr, herunder termometerFormidle egne resultater og erfaringer, bl.a. gennem tegning af simple kort fx skolegården Fortælle om, hvordan samfundet håndterer nødvendige ressourcer, herunder vand og affald Fag mål for faget Geografi i mellembygningenEfter 6.klassetrinDanmark i verdenKende alment geografisk navnestof fra regioner og stater i vores egen og andre verdensdele Kende geografiske forhold, der er karakteristiske for udvalgte regioner og stater i vores egen verdensdel Kende forskellige landskabstyper Kende hovedtræk af solsystemets opbygning og forbinde dette med dagslængde, årstider, klimaforskelle, tidevandKende hovedtræk af jordens opståen Kunne redegøre for Jordens sammensætning, jordskorpe, kappe, kerne Kendskab til pladetektonik i forbindelse med vulkanisme og jordskælv KlimaetKende forskellige klimazoner og plantebælter på tematiske kortArbejdsmåder Kunne beskrive udnyttelsen af naturgrundlaget gennem arbejde med kort og egne undersøgelser Formidle egne og andres undersøgelser og eksperimenter ved hjælp af relevante fremstillingsformer, bl.a. gennem tekst, grafisk fremstilling, foredrag. Bruge kendskab til verdensdele, lande, byer m.m. i analysearbejde af kort og globus Opsamle, ordne og formidle data og informationer Anvende udstyr, bl.a. kort og globus Anvende databaser fra InternettetAnvende kortet som et væsentligt arbejdsredskab til at søge viden om og svar på geografiske spørgsmålBegrunde formodede forskellige levevilkår og problemstillinger i forskellige regioner ved hjælp af geografiske kilder og hjælpemidlerFag mål for faget GeografiEfter 7. klassetrinGlobale mønstrebeskrive jordens inddeling i klimazoner og plantebælterbeskrive det globale vandkredsløbplacere de væsentligste elementer i det globale vindsystempå verdenskortetbeskrive fordelingen af bjerge, dybgrave, vulkaner og jordskælv på jordenNaturgrundlaget og dets udnyttelsegive eksempler på sammenhænge mellem pladetektonik ogbjergkædedannelse, vulkanisme og jordskælvillustrere processerne erosion, transport, aflejring ogbjergartsdannelse i et kredsløbanvende enkle begreber i beskrivelsen af vejr og klimakende til naturlige klimasvingninger og samfundenespåvirkning af jordens klimagive eksempler på is, vands og vinds erosions-, transport- ogaflejringsformer og deres betydning for landskabers udformningKultur og levevilkårsammenligne egne levevilkår med levevilkår i fattige landesammenholde regioners erhvervsmæssige og økonomiske udvikling med levevilkårekende eksempler på konflikter, der kan skyldes grænsedragning, befolkningsminoriteter, adgang til vand og andre ressourcerArbejdsmåder og tankegang
kende til dannelsen af istidslandskabet i Danmark kende til byvækst og byers opbygning og funktioner kende til befolkningsudvikling beskrive levevilkår i forskellige regioner ved hjælp af geografiske kilder og hjælpemidler sammenligne geografiske forhold lokalt, regionalt og globalt anvende geografiske metoder og færdigheder i forståelse og perspektivering af aktuelle naturfænomener og problemer knyttet til menneskets udnyttelse af naturgrundlaget Efter 8. klassetrinGlobale mønstrekende til befolkningens og befolkningstilvækstens globalefordeling kende til fordelingen af verdens storbyerbeskrive industrilokaliseringen i verden i forhold til råstoffertransport og markederkende til fordelingen af rige og fattige regioner i verden.Naturgrundlaget og dets udnyttelsegive eksempler på, at forskellige dyrkningsmønstre erafhængige af og har indflydelse på de givne naturforholdkende til grundvandsdannelse og dens betydning forforekomsten af rent drikkevand.Kultur og levevilkårkende til fremmede kulturers levevis og værdier og normer ieget samfundkende til politiske, militære og økonomiske samarbejdermellem lande og deres rolle i forbindelse med konfliktløsningkende til miljømæssige konsekvenser af råstofudnyttelse ogproduktion knyttet hertilkende konsekvenser af samfundenes forbrugsmønstre fornatur og miljø.Arbejdsmåder og tankegangeanvende kortet som et væsentligt arbejdsredskab til at søgeviden om og svar på geografiske spørgsmålkende til principper for korttegning og fremstille enkle kort pågrundlag af egne undersøgelserkende verdensdele, lande, byer m.m. på kort og globus,herunder væsentlige danske lokaliteter og deres placeringforetage enkle geografiske undersøgelser, herundervejrobservationer, i lokalområdet og på ekskursionerfinde relevante geografiske oplysninger gennem elektroniskemedier.Efter 9. klassetrinGlobale mønstresætte de forskellige naturgeografiske mønstre ind i større sammenhængeanalysere og forklare, hvordan og hvorfor mennesker harbosat sig forskellige steder på jordklodenanvende viden om industrilokaliseringen til forståelse af økonomiske sammenhænge i verden.Naturgrundlaget og dets udnyttelseforklare både pludselige og langsigtede geologiske ændringerforskellige steder på jordenat anvende viden om klima og klimasvingninger til forklaringer afvejr og vejrændringerforklare dannelsen af istidslandskaber i Danmark og andresteder i verdenanvende viden om landskab, klima, jordbund og vand tilforståelse af de forskellige måder, mennesker bor på rundt iverden.Kultur og levevilkårforstå sammenhængen mellem byers vækst og befolkningsudviklingen og dens konsekvenser i forskellige regioneranvende viden om erhverv og økonomi til forståelse af levevilkår forskellige stederperspektivere forskellige kulturers levevis og værdier til værdier og normer i eget samfundforstå, hvordan grænsedragning, befolkningsminoriteter, adgang til vand og andre ressourcer kan være årsag til konflikter og politisk bestemte konfliktløsningerforholde sig til de miljømæssige konsekvenser af samfundenes forbrugsmønstre og udnyttelse af naturgrundlaget.Arbejdsmåder og tankegangebegrunde formodede forskellige levevilkår og problemstillinger i forskellige regioner ved hjælp af geografiske kilder og hjælpemidleranalysere og begrunde aktuelle naturfænomener og mulige konsekvenser af menneskets udnyttelse af naturgrundlaget gennem arbejde med kort og egne undersøgelserbruge kendskab til verdensdele, lande, byer m.m. i analysearbejde af kort og globusanvende viden om indsamling af måleresultater og registreringer i arbejdet med egne iagttagelser i natur- og kulturlandskabetindsamle og bearbejde relevante geografiske oplysninger gennem elektroniske medier samt fremstille grafiske afbildninger.anvende kortet som et væsentligt arbejdsredskab til at søge viden om og svar på geografiske spørgsmål |