Velkommen til Nymånen 2020-21! Her kan I få svar på diverse spørgsmål om vores kommende arbejde i Nymånen. Skulle I have spørgsmål, som I ikke kan finde svar på, så spørg endelig! Vores fokusområder udover undervisning er: ● De 4 søjler ● Læring ● Fællesskab og demokratiforståelse ● Engagement ● Udvikling ● Selvværd ● Trivsel og sundhed Endvidere arbejder vi udfra en værdiholdning, der er beskrevet i vores begreb “de fire søjler”; det emotionelle, det fagfaglige, den socialtfaglige og den kreativtfaglige. De fire søjler I Nymånen arbejder vi i undervisningen og i hele skoletiden med det hele barn. Skemaet er delt op i fag, hvor vi fokuserer på den fagfaglige undervisning, og i alle fag, frikvarterer og andre aktiviteter fokuserer vi også på den socialtfaglige, emotioneltfaglige og kreativtfaglige udvikling hos børnene. Det gør vi bl.a. på følgende måde: Den socialtfaglige søjle:Gruppearbejde, klassens time, samarbejde mellem eleverne, fællesmøder, pige- og drengemøder, ture ud af huset, AKT-aktiviteter og cooperative learning. Den emotioneltfaglige søjle:Vi arbejder med at kunne sætte ord på egne følelser og oplevelser, både om hvad der sker i og uden for skolen, udvikling af empati og konflikthåndtering. Fokus på trivsel; individuelle elevsamtaler. Den kreativtfaglige søjle:Arbejdet med elevproducerede tekster, rollespil, teater, arbejdet med f.eks. billedanalyser i danskundervisningen, billedkunst i diverse emneuger og alternative uger. Hvordan arbejder vi? Hvorfor arbejder vi sådan? Al vores undervisning udspringer af skolens værdigrundlag om at arbejde med det hele menneske gennem ligelig vægtning af de 4 søjler: det fagfaglige, det socialt faglige, det emotionelt faglige og det kreativt faglige, som før beskrevet. Vi arbejder mest klassevis, hvor eleverne skal være i deres alderssvarende klasse, for at de har en base og et tilhørsforhold til en lidt mindre gruppe elever. I f.eks. vores alternative uger vil vi også arbejde i grupper på tværs af klasser, alder og køn, hvor der bliver taget hensyn til elevernes udviklingstrin, forskellige former for samarbejde og deres sociale kompetencer. Her i Nymånen arbejder vi på, at eleverne får mere og mere ansvar for egen og andres trivsel og læring. Hvad er værksted? I værkstedstimerne arbejder vi kreativt og praktisk musisk. Vi vægter elevernes medskaben højt. Vi arbejder med tydelig målsætning, så eleverne ved, hvad de skal lære og hvorfor. I år undervises der i Programering ,billedkunst, hjemkundskab og musik. Eleverne roterer, så man kommer til at have alle tre værksteder i løbet af året. Værkstedslærerne er Jesper, Mercy,Richard og Helene. Hvad er Kulturfag? Udover de almindelige skoletimer, har vi det vi kalder Kulturfagstimer, hvor vi arbejder med emner, som indeholder flere fag på en gang. Kulturfag rummer fagene historie, religion og samfundsfag. Det vil variere fra forløb til forløb hvilket/hvilke fag, der er i fokus. Emnerne for i år kan findes under årsplaner. Hvad er science? I faget science arbejder vi også med emner, som indeholder flere fag på en gang. Science rummer fagene; biologi, natur/teknik og geografi. Hvad er alternative uger? I løbet af skoleåret har vi 4 perioder, hvor vi primært fokuserer på et/to fag eller emne. På den måde kan vi arbejde mere i dybden med faget eller emnet. Anden alternative uge er sportsugen., den tredje alternative uge er Juleemneugen. og den fjerde alternative uge er placeret i uge 6. Det almindelige skema er i disse perioder opløst, og man har kun undervisning i det pågældende emne/ fag. Mødetiderne er; mandag, onsdag og fredag 8.30 - 12, tirsdag og torsdag 8.30 - 14.00. Hvad er Emneuger? To gange om året har vi emneuger, hvor vi arbejder på tværs af alle klasser på skolen. Hvad er klassens time og fællesmøder? Det er vigtigt at blive hørt og få diskuteret emner, som er vigtige for trivslen i klassen og den enkeltes ve og vel. Derfor holder vi hver uge Klassens time. En gang om måneden holder vi fællesmøde for hele Nymånen, hvor vi ligeledes diskuterer vigtige emner, synger sange eller informerer børnene om vigtige beskeder. Hvem er lærerne i Nymånen? Helene er klasselærer i 5. klasse Jesper er klasselærer i 4. klasse Mercy er klasselærer i 3. klasse Hvornår er der lejrskole? Lejrskoleugen ligger i uge 21 og går til Køge. Hvad skal der være i skoletasken? Der skal en solid madpakke med i skoletasken, som kan holde til en hel skoledag. For hvis hjernen skal arbejde på højtryk, har den brug for en masse energi! Slik, sodavand, tyggegummi o.lign. er ikke tilladt på skolen kun ved særlige lejligheder fx. fødselsdag el. lign.. Har man det med til hverdag, bliver det smidt ud. Eleverne skal medbringe penalhus, hvor de har blyanter, farver, viskelæder, lineal, vinkelmåler, blyantspidser og passer. Eleverne skal anskaffe sig engelsk/dansk og dansk/engelsk ordbøger (det er fint med en miniudgave eksempelvis ”GADs lille grå”), som de vil få brug for i engelskundervisningen. Hvad er dukseordningen? Eleverne er sammen i små hold/to og to, hvor de skiftevis sørger for at feje klassen, gangen og samler papir op på toiletterne og tørrer borde af. Det tager ca. et kvarters tid og herefter gives der point for, hvor godt arbejdet er udført. Pointene tælles op sidst på skoleåret og vinderklassen får en hyggeudflugt i præmie. Vi forventer, at alle eleverne deltager, når det er deres tur. Hvad skal man gøre med sin mobil? Man må ikke have sin mobiltlf. fremme i undervisningstiden medmindre, at den skal bruges i undervisningsøjemed, da det ikke er hensigtsmæssigt, at eleverne løser konflikter ved at ringe hjem i skoletiden. Der er desuden en risiko for, at mobilen kan blive stjålet. Derfor tilbyder vi at samle mobiltelefonerne dagligt ind og låse dem ind i teamlokalet, indtil eleverne har fri. Hvis I har brug for at komme i kontakt med jeres barn i løbet af skoledagen, kan I ringe til kontoret (3535-4501). Skolen kan kun påtage sig ansvaret for mobiltlf. når den er i vores varetægt. Vælger eleven at beholde den selv, er det på eget ansvar. Hvorfor er forældrearrangementer så vigtige? For at samarbejdet og sammenholdet mellem børnene skal være godt, er det vigtigt, at forældrene også kender hinanden. Vi inviterer jer derfor til Forældrekaffe 3 morgener i løbet af skoleåret. Forældrekaffe er et slags åbent hus arrangement, hvor I kan få mulighed for at lære de andre forældre og børn lidt bedre at kende og se forskellige udstillinger af, hvad vi laver i Nymånen.
Hvordan og hvornår kan lærerne kontaktes? Lærerne kan kontaktes indtil kl. 16 på telefonen, men I er også velkomne til at skrive en mail. De fleste vigtige oplysninger fra Nymånens lærere sendes pr. mail, så det er en god idé at tjekke mail hver dag. De fleste informationer ligger desuden på skolens hjemmeside www.norrebrolilleskole.dk Vi glæder os til et spændende skoleår og et positivt og konstruktivt samarbejde med jer og jeres børn! Med venlig hilsen Nymånens lærere |