Nyheder

Victor er på ferie fra d. 9 til 22. februar. 

Fransk lektier (7)

Matematik lektier (7)

Til og med maj har vi nået: 

Side 7-28, 32-52, 106-115 og 122-159  i matematiktakbogen
7-, 8- og 9-tabellen 
Side 2-3 i Tiktak hæftet 

Lektier til mandag d. 30/5

s. 65 i matematiktakbogen

Lektier til mandag d. 6/6

s. 66 i matematiktakbogen

til opgave 15a skal i bruge målene: Bredde 5,55m, længde 5,8m og højde 3m

Fysik lektier (7)

I fysik/kemi har vi arbejdet med kapitel 3: Tryk og opdrift og udført forsøg, de sidste 2 mandage.
Vi skal udføre flere forsøg mandag d.7/3-22
 

https://www.youtube.com/watch?v=h48BWDeBLno
Newton's Discovery-Sir Isaac Newton
YouTube-video   ‪4 minutter‬
 

https://www.youtube.com/watch?v=BshvyAeTcp8
Gravity and the Apple - Horizon - What on Earth is Wrong with Gravity - Explore BBC
YouTube-video   ‪3 minutter‬
 
 

Mandag d.7/2-22 skal opgaverne fremlægges.

Grupperne får lige lidt tid til at blive klar; inden vi starter.


Her er hvad der blev lagt op i classroom til undervisning mandag d.17/1-22:

Opgave i naturfag - bio/geo/fysik/kemi

I skal i gang med en naturfagsopgave om naturens stærke kræfter. I mandags så vi Katastrofernes århundrede.

I skal også se: Pladetektonik: Vores urolige jord.

Derefter skal I arbejde i grupper og udfylde det dokument jeg har lagt op med en masse gode spørgsmål, så I kan spore jer ind på en problemstilling. Man kan fx tage udgangspunkt i noget der er sket; jordskælv, tsunami, orkan, oversvømmelser.

Man skal forklare hvordan og hvorfor det er sket, hvilke konsekvenser det har haft, hvad der efterfølgende er blevet gjort.

Et slideshow kan bruges til fremlæggelse, der må meget gerne være billeder, modeller, geografiske kort, grafer. Der skal også være et forsøg og en biologisk del i opgaven. Fx et forsøg med en model af en vulkan og fx forklaring af sygdomme der opstår, eller dyrenes eller planternes betingelser.

Naturens stærke kræfter

Google Docs

USA i farver: Sæson 3 – Katastrofernes århundrede | DRTV

https://www.dr.dk/drtv/episode/usa-i-farver_-katastrofernes-aarhundrede_166693

Pladetektonik: Vores urolige Jord

YouTube-video   ‪14 minutter‬


Vi skal i gang med en opgave om naturens stærke kræfter mandag d.17/1-22


Lektier til mandag d.27/9: rundt om jorden

BioGeo lektier (7)

Mandag d.28/2-22
Vi talte om krigen i Ukraine, så Ultra Nyt og derefter blev der arbejdet i grupper, hvor man skulle finde fakta om Ukraine.
Fx noget om landets geografi, demografi, politik, historie og religion.
Vi følger op på det mandag d.7/3-22
 
 

Vi skal i gang med en opgave om naturens stærke kræfter mandag d.17/1-22

Dansk lektier (7)

Lektier til tirsdag d.5/4-22: skriv en novlle(på ryggen af et eventyr)
Du skal tage udgangspunkt i et eventyr(frit valg) og inddrage intertekstualitet i din novelle.
Det kan være en parodi, en pastiche, citater, et velkendt motiv, en kendt figur, andet? (bilag vedlagt)
Vi skriver diktat 10 om tirsdagen d.5/4-22

Onsdag d.6/4-22 skal vi i Hans Edes kirke og se monologen: Barnet 

Fredag d.8/4-22 får I en bog med hjem i påskeferien, den hedder: Skyld og er skrevet af Bent Haller
Den skal læses færdig til d.8/5-22, så har I præcis en måned!
Kan desværre ikke lånes på ereolengo.dk!

Se også Classroom med vedlagte bilag


Vi har arbejdet med: Planlæg et multimodalt produkt
Man kunne enten tage udgangspunkt i temaet i selve opgaven eller planlægge et med udgangspunkt i krigen i Ukraine.
Det kunne også være, at man selv havde et budskab om et helt andet emne, man gerne ville bruge.

I forbindelse med vores næste emne om intertekstualitet så vi filmen: Romeo og Juliet


D.8/3-22 skal vi arbejde med emnet intertekstualitet.
D.9/3-22 skriver vi diktat 9

 

Planlæg et multimodalt produkt | Dansk 7-10 | Gyldendals fagportaler

 


D.1/3-22 arbejdede vi på gyldendal med personskildring og miljø. 
D.2/3-22 arbejdede vi i  stav 7 side 34-36 og på grammatip.dk
 
 
 

Onsdag d.9/2-22 skrives diktat 8


Hvis du ikke har skrevet et digt, skal det skrives til tirsdag d.8/2-22


Lagt op i classroom d.27/1-22

Boganmeldelse af selvvalgt bog

Jeg har vedlagt en skabelon  til boganmeldelsen.
Opgaven skal afleveres i classroom senest d.10/2-22
 

Herunder er hvad jeg har lagt på classroom:

Dansk d.19/1-22 stav/grammatip/frilæsning

I dag kan man vælge at arbejde med side 30 -32 i stav 7,  løse opgaver på grammatip og frilæsning.

Man vælger selv hvad man vil starte med. Hvis man er hjemme har man nok ikke stavbogen.


Her er hvad der er lagt op i classroom til undervisning tirsdag d.18/1-22:

 

Dansk - se Anne Frank og lav en filmanmeldelse + skriv et digt

 

Hej

Jeg kan forstå, at mange er smittet med corona. Her er en opgave man kan lave i skolen eller hvis man er hjemme.

Jeg har lagt et link til filmen Anne Frank fra You Tube 

Det er en god ide at se filmen sammen med nogen.

Jeg har lagt en skabelon til en filmanmeldelse, du kan skrive i.

Se på siderne 156-157 (vedhæftet) fra fandangobogen og skriv et digt, se opgave side 160(vedhæftet)

Er der mere tid, så læs frilæsning eller lav grammatip.

IMG_4386.jpg

Billeder

Eleverne kan se filen

IMG_4388.jpg

Billeder

Eleverne kan se filen

skabelon-til-anmeldelse-af-en-film.docx

Word

Opret en kopi til hver enkelt elev

The Diary Of Anne Frank | Full Bio Drama Movie

YouTube-video   ‪1 time 40 minutter‬


Her er hvad der er lagt på classroom d.3.januar 2022
 
1.opgave: stav 7 side 26, 27 og 28
2.opgave: Læs de 2 vedhæftede sider om motiv og tema
3.opgave: Udfyld side 42(ark 33) i læse/skrive guide
 
 
 

Her er hvad der er lagt på classroom til d.3.januar 2022, hvor der er online igen kl.9.00
 
1. Grammatip: 
Dansk grammmatik: løs 5 opgaver, dog skal der mindst være lavet 25 af de tildelte.
Dansk stavning: løs 5 opgaver.


2. Skriv og/eller læs
Skriv som Søren Jessen en historie med en forlængelse af virkelighedeen;
altså en meget realistisk og troværdig historie hvor der sker noget overnaturligt - med et budskab fra dig.
Læs: find en selvvalgt bog fx Den hule pige af Søren Jessen. Lån den på e-reolen og gå i gang med den.


3. Anmeldelse 
Jeg ved mange har sendt anmeldelsen af en novelle fra Den skæve dreng til min mail.
Den skal også afleveres i classroom under opgaven Den skæve dreng.
 

Tirsdag d.14/12-21 har vi diktat 6 og siderne til og med side 24 skal være lavet i stav. 


 HUSK Den skæve dreng skal afleveres d.1/12-21 


Onsdag d.1/12-21 skal "Den skæve dreng" være læst og så skal den afleveres til mig(Jeanne) 

Der skal også afleveres en anmeldelse af en af novellerne fra bogen.

Hvis man ikke var i skole den dag opgaven blev forklaret eller man er lidt i tvivl om hvad en anmeldelse er, og hvad den skal indeholde, kan man se vejledning i classroom.


Onsdag d.1/12-21: Læs "Den skæve dreng"

Status: Vi er nået til side 20 i stav og vi skriver diktat 5 onsdag d.17/11-21

I fandango læse/skrive guide er vi kommet til ark 22 side 31 og fandango grundbog side 100


Husk at få læst selvvalgt bog. Du skal aflevere boganmeldelse tirsdag d.26/10

Her er link til skabelon:

https://bubbleminds.dk/wp-content/uploads/2018/06/Boganmeldelse.pdf

https://dansk.gyldendal.dk/redskaber/skriverammer/anmeldelse

Man kan vælge en af dem eller lave sin egen skabelon, hvor man bruger noget fra begge skabeloner og måske noget helt 3., 
der er specielt relevant at fortælle om netop den bog du har læst!


Tirsdag d.28/9-21 skal vi i biografen(CinemaxX) vi skal se 3 kortfilm om digitale medier i forbindelse med Buster filmfestival. 

Vi er færdige med det første emne om ungdomslitteratur og nu skal det handle om nye medier.

Onsdag d.29/9-21 er der diktat 3 


Lektier til onsdag d.29/9: debatindlæg

Læse selvvalgt bog til efter efterårsferien

Skrive anmeldelse af den til tirsdag d.26/10

Kultur (7)

Engelsk (7)

https://www.youtube.com/watch?v=-20UUtdWRDk&ab_channel=LangCorrApS

Make the task "explain words" on page 11 in learners guide (LG)

Make the task "verbs: past tense" on page 11 in LG - add six words of your own, so that you end up with 14 words in total

USE YOUR NOTEBOOK

Idræt lektier (7)