Nyhedsbrev nr.4 December 2019

Nu det jul igen..

Så er julen blevet budt velkommen med jule-uge og julefest. I skal have tak for en dejlig eftermiddag med hygge og julehumør. Rart at blive budt velkommen tilbage af jer og ikke mindst se så mange forældre komme og hygge lidt med jeres unger. Ved mange af børnene var lidt bekymrede om I nu ville komme, hvilket jeg naturligvis sagde, at I ville hvis I havde lovet det.

Det er blevet godkendt af forældrerepræsentanterne og trivselsgruppen, at vi i klassen godt må lave en pakkekalender med start fra på mandag d.2/12. Det betyder, at børnene skal have en lille ting til pakkekalenderen senest på mandag. Hver dag vil vi trække lod om hvem (1 pakke/elev), der skal trække en pakke op af julesækken. Pakken kan enten være noget man selv laver, finder noget genbrug eller køber noget til max.30 kr. Valget er helt hos jer. Det er tanken som tæller.  

Rigtige venner..

Det er dejligt at være tilbage igen hos børnene efter de to uger hjemme. Kan mærke man har været savnet. Børnene fortæller, at Ann Charlotte var rigtig sød, men de er nu glad for, at jeg er tilbage igen :)

Klassen har det generelt godt og som opfølgning på sidste måneds nyhedsbrev, havde vi en del unger som havde lidt mistrivsel. Det skal lige siges, at jeg ikke ville starte en masse rød alarm omkring klassen. Det handlede mere om at gøre jer opmærksomme på hvilke ting der rører sig i klassen. 

Vi er kommet meget langt med trivslen i klassen og børnene klare det super flot taget i betragtning, hvor meget de har været igennem på deres korte skoletid. Jeg er stolt af at kunne kalde mig deres klasselærer, hvilket jeg også fortæller dem meget ofte.

Fik en hurtig snak med Line Krabbe til Julefesten og kan forstår at I som forældre også har snakket meget om hvordan I kan være med til at styrke børnenes relationer og forskelligheder. For ingen børn er ens. Det har været en kæmpe bekræftelse for mig om at vores samarbejde virkelig bærer frugt og vi alle løfter i fællesskab.  

Klasseledelse..hvordan?   

På klassen har vi besluttet, at vi i vinterhalvåret ikke må have sko på inde i klassen, da gulvet bliver meget beskidt. Derfor må I meget gerne give børnene sutsko eller indendørssko med, da det kan være en smule fodkoldt i lokalerne. 

I min generelle pædagogiske tilgang, giver jeg børnene en del medbestemmelse og italesætter mange af de ting, som vi gør i klassen. Dette gør jeg i håb om, at de kan får ejerfornemmelse for de ting vi gør, men også så de forstår hvorfor jeg gør som jeg gør. Det vil sige at vi har snakket meget om ansvar og konsekvenser i det at være et fællesskab. 

Altså at man har ansvar for at ALLE har det godt, er en god ven, hjælper hinanden eller kalder på en voksen, hvis ikke man selv kan hjælpe. Ydermere, taler vi også meget om behovsudsættelse i alle former. Alt fra småsnakken i timerne til fri leg i frikvarteret. Altså i alle situationer hvor man indgår i fællesskaber. Det er naturligvis ikke en nem opgave, hvilket er grunden til vi tager det op gang på gang, for at huske dem på det. 

Nye stole og borde.. 

I klassen står der for tiden en stol samt bord nede bagerst i lokalet. Det er et prøvesæt, som vi har fået et rigtig godt tilbud på. Dog er møblerne ikke meget bedre end det vi har i forvejen, da hverken stolen eller bordet kan justeres til højere position end det vi har i forvejen. Så den eneste grund til at købe det ville være pga. pænere design, for komforten er ikke bedre. 

I Stjerneskudsteamet overvejer vi, om vi i 2.klasse skal have 0.klasses borde og stole og evt. nøjes med at bestille de nye stole til 0.klasse og give dem 2.klasses borde, som passer fint til de nye stole. Det er endnu ikke sikkert, men en mulighed, da børnene i 0.klasse har svært ved at stole op uden stolene vælter ned på gulvet.  

Alt dette bliver naturligvis først en gang i det nye år, derfor er det endnu ikke til at vide, om vi er i Stjerneskuddet når det sker eller om vi når at flytte op til Nymånen. Det må tiden vise.

Knowledge is power..

Hver fredag laver vi diktat med 5 af de 120 ord. Ordene må I meget gerne øve med jeres børn. Det er lidt forskelligt hvad der er i fokus (udover at stave ordet så godt man kan), for hver gang. f.eks. øver vi meget at skrive med små bogstaver lige nu, da flere synes det er udfordrende. 

Lektierne gives altid med 7 dages varsel. De skrives ind i fanen “lektier”. 

I stjernestund vil jeg fremover forsøge mig lidt med læse roulette, læsemakkere, læselog og læsløs, da jeg oplever at det kan være meget trættende og hårdt for nogle elever at læse koncentreret i 10 min. Dette gælder naturligvis ikke alle børnene, men for dem som kunne have lyst synes jeg skal have muligheden.

OBS!

  • Husk at tjekke penalhus, da mange mangler en blyant eller andet.. 
  • Ta’ gerne bøger med hjem om fredagen, hvis I lige vil tjekke op på om jeres barn har huller eller andet. Bare husk dem igen mandag ;)
  • Ta’ endelig en snak med jeres børn omkring klassekontrakten så de også kan uddybe hvad der kan være svært til tider. 

Klassekontrakt 2.klasse             

  1. Blive god til at trøste hinanden
  2. Række fingeren op hvis man vil sige noget
  3. Alle skal have lov til at komme ind i en leg
  4. Stillezone i klassen
  5. Man skal lytte til hinanden og de voksne
  6. Man må ikke afbryde hinanden og de voksne
  7. Vise respekt for hinanden og de voksne
  8. Man må ikke drille, slå, skubbe, eller vippe på stolen
  9. Tale pænt til hinanden eller hent en voksen hvis man ikke kan løse konflikten selv
  10. ALLE skal overholde klassekontrakten

Glæder os til..

Uge 49: Mandag kommer Tora tilbage :)

Uge 50: Fælles legegrupper i Stjerneskuddet

Uge 51: Fredag får vi juleferie