Nyhedsbrev nr.5 Januar 2020

Her velkommen Herrens år.. 

Kære forældre, 

Hold nu fast, hvor gik december hurtigt. Så hurtigt, at jeg ikke nåede at sende jer et nyhedsbrev fredag inden ferien. 

December var fyldt med julehygge, kalenderlys, pakkekalender og hjemmelavet julekalender med små historier børnene selv havde skrevet. Tak til jer forældre for bidraget af pakker til pakkekalenderen. Børnene elsker det virkelig.

Fælles morgenmaden inden juleafslutningen i kirken, var også et hit og tak til je som havde tid til at hygge lidt sammen med os. 

Så er 2020 skudt i gang. I den kommende måned holder jeg elevsamtaler med jeres børn, så jeg kan få et indblik i, hvordan de trives socialt i skoletiden. Til skole/hjem-samtalerne vil jeg præsentere skemaerne for jer, så I også får et billede af, hvordan jeres børn trives. 

Til juleafslutningen (fælles morgenmad), bemærkede I nok de nye møbler i klassen. Det blev besluttet i Stjerneskudsteamet, at 2.klasse fremover får 0.klasses møbler og omvendt. Det er den bedste løsning vi kunne finde på nuværende tidspunkt, da eleverne i 0.kl, havde svært ved at sidde rigtigt på stole og tit væltede stolene ned når der skulle dukses. Derudover er der stadig tvivl omkring indkøb af nye borde og stole. Vi må se tiden an.

Rigtige venner..

På klassen er der en rar stemning og vi italesætter meget vores klassekontrakt og generelt hvordan men er en god ven.  

Dog hører jeg på mail om meget triste episoder, som uheldigvis ikke bliver delt med os voksne her på skolen, når episoderne finder sted. Det er drillerier, nive, skubbe og slå. Hvilket ikke tolereres under nogle omstændigheder.

Tror der er en opfattelse hos nogle af børnene, at man er en sladrehank, hvis man siger det til de voksne. Dette oplever jeg især hos drengene, hvilket gør det virkelig vanskeligt for mig og de andre voksne at støtte børnene i konflikterne og hjælpe dem på rette vej. Jeg opfordrer derfor til, at I rækker hånden ud til hinanden som forældre, når jeres børn har været i konflikt med hinanden. Da vi her ikke kan gøre meget når først episoden for længst er overstået. Inddrag os endelig ift. nødvendige tiltag og aftaler som kunne være hjælpsomme i skoletiden og derhjemme.  

Tag en snak med jeres børn omkring det at være en sladrehank og hvad dette kan betyder i konflikter. 

Klasseledelse..hvordan?   

På klassen har vi besluttet, at vi i vinterhalvåret ikke må have sko på inde i klassen, da gulvet bliver meget beskidt. Derfor må I meget gerne give børnene sutsko eller indendørssko med, da det kan være en smule fodkoldt i lokalerne. 

I min generelle pædagogiske tilgang, giver jeg børnene en del medbestemmelse og italesætter mange af de ting, som vi gør i klassen. Dette gør jeg i håb om, at de kan får ejerfornemmelse for de ting vi gør, men også så de forstår hvorfor jeg gør som jeg gør. Det vil sige at vi har snakket meget om ansvar og konsekvenser i det at være et fællesskab. 

Altså at man har ansvar for at ALLE har det godt, er en god ven, hjælper hinanden eller kalder på en voksen, hvis ikke man selv kan hjælpe. Ydermere, taler vi også meget om behovsudsættelse i alle former. Alt fra småsnakken i timerne til fri leg i frikvarteret. Altså i alle situationer hvor man indgår i fællesskaber. Det er naturligvis ikke en nem opgave, hvilket er grunden til vi tager det op gang på gang, for at huske dem på det. 

Knowledge is power..

Hver fredag laver vi diktat med 5 af de 120 ord. Ordene må I meget gerne øve med jeres børn. Det er lidt forskelligt hvad der er i fokus (udover at stave ordet så godt man kan), for hver gang. f.eks. øver vi meget at skrive med små bogstaver lige nu, da flere synes det er udfordrende. 

Lektierne gives altid med 7 dages varsel. De skrives ind i fanen “lektier”. 

I stjernestund vil jeg fremover forsøge mig lidt med læse roulette, læsemakkere, læselog og læsløs, da jeg oplever at det kan være meget trættende og hårdt for nogle elever at læse koncentreret i 10 min. Dette gælder naturligvis ikke alle børnene, men for dem som kunne have lyst synes jeg skal have muligheden.

OBS!

  • Husk at tjekke penalhus, da mange mangler en blyant eller andet.. 
  • Ta’ gerne bøger med hjem om fredagen, hvis I lige vil tjekke op på om jeres barn har huller eller andet. Bare husk dem igen mandag ;)
  • Ta’ endelig en snak med jeres børn omkring klassekontrakten så de også kan uddybe hvad der kan være svært til tider. 

Klassekontrakt 2.klasse             

  1. Blive god til at trøste hinanden
  2. Række fingeren op hvis man vil sige noget
  3. Alle skal have lov til at komme ind i en leg
  4. Stillezone i klassen
  5. Man skal lytte til hinanden og de voksne
  6. Man må ikke afbryde hinanden og de voksne
  7. Vise respekt for hinanden og de voksne
  8. Man må ikke drille, slå, skubbe, eller vippe på stolen
  9. Tale pænt til hinanden eller hent en voksen hvis man ikke kan løse konflikten selv
  10. ALLE skal overholde klassekontrakten

 

Glæder os til..

Uge 2: Fælles legegrupper i Stjerneskuddet 10-pausen

Uge 4: Tirsdag og Onsdag skole/hjem samtaler

Uge 5: Torsdag Fællesmøde i Stjerneskuddet kl.8:45