Kære 8.klasses forældre, 

Vi er kommet godt fra start her i 8. klasse, og da jeg ikke var med på jeres forældremøde vil jeg kort fortælle jer lidt om hvad der er på programmet for dansk og kulturfag den kommende tid. 

Klassen arbejder enormt koncentreret og effektivt, så vi når en helt masse og det er virkelig skønt. Som bekendt er jeg på et mindfulness kursus, som led i et forskningsprojekt for Århus Universitet med støtte fra staten. Kurset er kun lige begyndt, så de rigtige værktøjer har jeg endnu ikke, men jeg tænkte, at vi lige så godt kunne tyvstarte lidt, ved at lave noget ufarligt som kropsscanninger. Det er noget mange af eleverne kender til, men hvis I ikke kender det, så kan det anbefales fx. før sengetid, hvis jeres børn har svært ved at falde i søvn. ( Der findes et hav af film på youtube, jeg faldt over den her https://www.youtube.com/watch?reload=9&v=PoKBvgdDcb0 )

Alle i klassen var enormt gode til at ligge og lytte, fornemme hver kropsdel, og bare være tilstede, enkelte faldt i søvn og andre slappede af. Det er noget vi fortsætter med den kommende tid, og så bygger jeg mere på, efterhånden som jeg får mere viden. Det er et godt redskab at kende til både for børn og voksne, så jeg synes prioriteringen er rigtig god, og jeg er glad for at I og jeres unger er med på vognen. 

Som i de øvrige humanistiske fag arbejder vi med identitet. I dansktimerne har vi arbejdet med billedromaner og er netop færdige med at læse Møgungen, en virkelig fantastisk en af slagsen. Sideløbende har jeg bedt eleverne læse Lazarus og lave en opgave omkring romanen, som skal afleveres i næste uge. Kendetegnet for dem alle er, at de drejer sig om børn og unges forskellige opvækst og livsvilkår. 

Jeg har valgt en lidt anden måde at arbejde med grammatik, tegnsætning og retstavning i år, da der er forskellige niveauer i klassen. Derfor bliver det individuelt arbejde med områder man har svært ved, og så holder vi styr på det hele inde på classroom, hvor hver elev har et evalueringsark. Så den traditionelle staveundervisning er altså passé til fordel for mere målrettet læring for den enkelte. 



I kulturfag har vi dykket ned i hvordan vores identitet skabes gennem socialisering, og det er blevet til nogle fine nyhedsindslag med kloge eksperter, og unge teenagere i studiet. Vi arbejder videre med “Kender du typen”?, hvor vi skal lære minerva modellen at hende, tale segmenter og lave en målrettet bilreklame. 

Efter efterårsferien skal vi i gang med næste tema som hedder “Verden”, det hedder periode 2 i årsplanerne. Så her kan I følge lidt med i hvad der så skal ske. 

I er som altid velkomne til at tage konktatkt til mig, hvis I har spørgsmål.  Fra min side er intet nyt godt nyt, jeg skal altså nok hive fat i jer, hvis der ikke bliver fulgt med i timerne og fulgt op på lektierne. 

Mange hilsner fra

Anne Mette