Evaluering

Evaluering og evalueringskultur på Nørrebro Lilleskole

På Nørrebro Lilleskole stræber vi efter hele tiden at udvikle os som en lærende organisation, altså et hus, hvor vi hele tiden bliver klogere på vores praksis, og på sammenhængen mellem vores praksis og vores formål og værdier i relation til de mennesker skolen består af.

Vi bestræber os på at erfaring- og vidensdele på tværs af trin og faggrupper, for at lave en god skole med deltagelsesmuligheder for alle vores elever og med et godt og frugtbart arbejdsmiljø for de ansatte.

Derfor har vi en aktiv evalueringskultur, som kommer til udtryk på mange niveauer og mellem mange praksisser.

Evaluering af den enkelte elevs udbytte af undervisningen

Nørrebro Lilleskole er prøveførende og anvender i udskolingen karakterer til at skabe tydelighed omkring elevernes faglige udbytte og udvikling. En karakter står aldrig alene, men bliver også fulgt op  med elevsamtaler, hvor der sættes spot på både indsats, motivation, trivsel og sociale elementer. Elevsamtalerne finder sted på alle trin på skolen og centrerer sig ikke kun om evaluering, men i lige så høj grad om elevens trivsel og dannelse. I udskolingen suppleres med vejledningssamtaler for alle elever, for at støtte og guide til at finde vej igennem et ungdomsliv, der kan være svært, og videre ind i valg af ungdomsuddannelse.

Som et redskab til at vurdere den enkelte elevs faglige udvikling, anvendes der standardiseret tests i både matematik og dansk, og elever der har brug for en særlig indsats bliver drøftet i ressourceteamet. Her laves en bred indsats med fokus på barnets deltagelsesmuligheder.

På alle trin afholdes skole/hjem-samtaler, hvor elevens faglige og sociale indsats / udbytte drøftes mellem skole og hjem. Fra 4.klasse deltager eleven i samtalen og der tages udgangspunkt i et samtaleark eller en forudgående elevsamtale, så eleven inddrages i temaerne for samtalen.

Skole-hjem samtalerne fungerer som generelle evalueringssamtaler omkring elevens faglige, sociale og emotionelle udvikling.

Ved overgangen mellem en ny lærer eller hvor klassen skifter trin, er der organiseret overlevering mellem lærerne.

Evaluering af skolens samlede undervisning

Den certificerede tilsynsførende følger skolens virke og hverdag og vurderer, om vi står mål med folkeskolen, altså om eleverne på Nørrebro Lilleskole har de samme muligheder i deres videre uddannelse og liv, som de elever, der har gået i folkeskole. Den tilsynsførende udarbejder hvert år en tilsynsrapport, som kan læses her på hjemmesiden.

Vi gennemfører på skolen desuden undervisningsmiljøundersøgelse og på baggrund af feedbacken fra eleverne udarbejdes handleplaner, som også elevrådet inddrages i.

Undersøgelsen giver os vigtige sociale og trivselsmæssige målinger, som sammen med de faglige indsatser, skaber en helhedsramme for kvaliteten af skolens samlede undervisning og hverdag.

Der arbejdes hvert år i fagudvalg, hvor vi evaluerer og inspirerer hinanden omkring faglige og pædagogiske indsatser. Bl.a. har vi udarbejdet skolens egne særlige fagplaner for en del af fagene. Det giver os et fælles sprog ejerskab over fagenes samlede formål og må, og dermed kvalificeres undervisningen og den enkelte elevs udbytte.

I personalegruppen evalueres desuden alle særlige aktiviteter som fx emneuger, hvor evalueringen  tager udgangspunkt i formålsbeskrivelsen og fremadrettet kvalificering.

Nørrebro Lilleskole har derudover et særligt fokuspunkt for hvert skoleår, som vi ønsker at skærpe eller udvikle. Der arbejdes med og evalueres på fokuspunktet både i ledelsen, i udvalg og i hele personalegruppen. I slutningen af skoleåret udarbejdes der en opfølgningsplan.

Du kan læse mere om årets evalueringspunkt på hjemmesiden her.

Evalueringsfokus for 2024-25:

Med henblik på at skabe bedre trivsel for alle elever, er årets fokuspunkt deltagelsesmuligheder for alle. Vægtningen ligger på de børn og/eller grupper, som er særligt udfordret på trivslen.

I skoleåret 2024-25 sætter vi derfor fokus på følgende områder:

• Hvordan bruger vi støtte- og 2-lærertimer?
  • Hvordan taler vi om og med elever/grupper i vanskeligheder
  • Hvilke redskaber og værktøjer bruger vi?
  • Hvilke fælles aftaler og tiltag har vi?

Undervisningsmiljøundersøgelse (UVM)

Vi har på Nørrebro Lilleskole udført UVM i foråret 2024 med brug af Defgo’s værktøj. UVM-en er opdelt i 0-3.klasse og 4-9.klasse. For de smås vedkommende er undersøgelsen lavet med hjælp fra deres ”store-venner” i deres faste venskabsklasse. Alle besvarelser er lavet digitalt.

Undersøgelsen har resulteret i at der i arbejdsmiljøgruppen (AMG) udarbejdes et udkast til en handleplan, som drøftes og videreudvikles, med inddragelse af elevrådet.

Det gør os stolte og glad e at læse, at så mange børn på NBL er glade og trygge ved skolen, klasen og kammeraterne.

I handleplanen er der et særligt fokus på elevernes oplevelse af medbestemmelse / elevdemokrati, følelsen af at skulle præsentere, mulighed for koncentration og fordybelse i timer samt rengøring af toiletter.

Nedenfor kan du læse de to rapporter i deres fulde længde.

—